Ayam Bakar Solo

ayam bakar solo (Solo Grilled Chicken

Minggu ini waktunya untuk mencoba menu baru, seperti biasa yang paling disukai semua adalah ayam. Setelah browsing beberapa waktu, pilihan tertuju pada Ayam Bakar Solo. Ciri khas ayam bakar solo adalah rasanya yang manis dan gurih. Dulu sih sering beli waktu masih tinggal di Jakarta. Catet ya kalo di Jakarta beli aja hahaha……tapi karena sekarang kangen ya udah kita bikin sendiri aja yaaaa…..yuk mari mulai masuk dapur lagi.

Seperti biasa aku suka mencoba resep-resep dari blognya mba Diah Didi. Dengan sedikit penyesuaian di lidah keluarga aku. Karena dengan resep yang sama, di tangan yang berbeda rasanya akan tetap sedikit berbeda walaupun tidak bergeser dari pakemnya.

Kali ini karena ngga punya stok air kelapa di rumah jadi aku skipped aja air kelapanya. Dan at the end rasanya masih enak kok, ngga beda jauh dengan aslinya (itu menurut aku dan keluarga loch, lol).

Ok, langsung aja yuk kita eksekusi resepnya. Dan makasih mba DD yang udah sharing-sharing resepnya yang enak-enak. Untuk resep yang satu ini udah pasti akan di ulang-ulang karena enak sih, semua bisa makan, termasuk anakku yang paling kecil.

Ayam Bakar Solo

Source : Diah Didi

Bahan:

  • 1 ekor ayam
  • 2 lembar daun salam
  • 1 batang sereh, memarkan
  • 3 cm lengkuas, memarkan
  • 1/2 sendok makan gula merah
  • 4 sendok makan kecap manis
  • 1 sendok teh kaldu ayam dan garam secukupnya
  • Air kelapa 600 ml (Aku skipped)

 

Bumbu halus:

  • 6 siung bawang merah
  • 3 siung bawang putih
  • 4 butir kemiri
  • 2 cm kunyit
  • 2 cm jahe
  • 1 sendok teh ketumbar
  • 1/4 sendok teh merica butiran
  • 1/8 sendok teh jintan

 

Cara Membuat:

  1. Tumis bumbu halus hingga harum dan matang.
  2. Masukkan air, bumbu dan ayam.
  3. Tutup panci dan masak dengan menggunakan api kecil hingga kuah habis dan mengental.
  4. Bakar di atas grilled pan atau menggunakan oven dengan metoda grill.
  5. Sajikan dengan sambal dan lalapan sesuai selera.

 

 

 

Ayam Bakar Padang

 

 

logo challenge SaSe-1

 

 

ayam bakar padang

 

 

This time idfb held a challenge join together with Sajian Sedap, for complete information you can just go here.  They call the challenge ““Kreasi Dapur bersama Sajian Sedap”. After browsing around through sajian sedap website and sajian sedan app on my iPad , my eyes stop on this recipe. I never tried to make ayam bakar padang (Padang Grilled Chicken) before, so this would be my first time to make it. What i remember is Padang food always be so tasty and spicy. I tried to make it not too spice so my little one could try it as well. And for your information, Padang is capital city of West Sumatra, Indonesia. Almost all city in Indonesia had Padang Restaurant. Padang food always tasty and spicy as I told you before and most Indonesian love this kind of food. They usually serve in big portion especially when you buy it for take away. When you eat in Padang Restaurant, you’ll be amaze with the way they serve the meal. They will put a lot of small plate of their food that they have on their display onto your table. It’s really unique.

 

So let’s just go to the recipe. The original recipe itself could be find here.

And my version as below:

 

AYAM BAKAR PADANG

 

Ingredients:
12 chicken nibbles
2 lemongrass, take only white part
1 tsp salt
1 tsp sugar
2 tbs tamarind juice
500 ml coconut milk
5 tbs canolla oil

 

Grounded ingredients:

  • 5 red chilli
  • 5 cloves garlic
  • 1 shallot
  • 6 candlenut
  • 1 tsp ginger powder
  • 1 tbs turmeric powder
  • 1/4 tsp pepper

 

Method:

  1. Coat chicken with lime juice and 1 tsp salt. Set aside for about 15-30 minutes.
  2. Heat oil in a pan. Stir fry grounded ingredients and lemongrass. Add chicken. Cook until it change colour.
  3. Pour coconut milk, salt, sugar and tamarind juice. Cook again until chicken tender.
  4. Grilled chicken.
  5. Basting with remaining sauce while you grill it.
  6. Ready to serve.

 

 

 

Simple Chicken Grilled

Found this recipe at mbak Dita’s blog, so simple and easy to cook. I modified some of the ingredients since i don’t have yoghurt at home.

Ingredients:

1 whole chicken

1 cup light sour cream

4 cloves garlic, chopped or crushed

salt and pepper

Method:

1. Cut the chicken into pieces (9-10 pieces).

2. Put all ingredients and mixed well.

3. Marinated for about 1-2 day.

4. Grilled in the oven or put in BBQ plate.

5. Ready to serve.

In my country, It’s so yummo when you eat it with warm rice, veggie and sambal like picture below 🙂